Spannend boek dat gaat over en wordt gelezen door tieners. De realiteit wordt schitterend benaderd. Heerlijk verhaal om even stil te staan bij deze problematiek.

Welk personage spreekt mij het meeste aan?

Het personage dat mij het meest aanspreekt is niet het hoofdpersonage, Sanne. Maar wel Bart, een goede vriend van Sanne. Nadat Sanne verkracht wordt door Stijn, is het een harde strijd voor Sanne. En vanaf de vrienden te weten komen dat er iets niet klopt, begint de tweelingzus van Sanne, Emma, na te denken. Uiteindelijk komt Emma achter de waarheid. Dan steunen de vrienden haar enorm en ook Bart die normaal iets stiller is dan de rest van de groep. En de groep probeert haar verder te beschermen en dankzij Erik, een andere vriend, stopt Stijn met Sanne lastig te vallen.

Ik heb gekozen voor Bart, omdat hij iets stiller is. Hij is de meest rustige van de groep en zo ben ik ook een beetje. Ik ben niet iemand die moet opvallen, maar ik wil wel plezier maken en dat wil hij ook. Hij steunt ook zijn vrienden tijdens de moeilijke perioden. Ik heb nog gekozen voor hem, omdat hij een afschuw heeft van xtc net zoals ik. Ik zal dit nooit proberen, maar hij heeft wel toegegeven aan het groepsgevoel en het geprobeerd. Iemand van de groep heeft zelfs zijn leven verloren, omdat hij een giftige xtc pil had ingeslikt. Door het lezen van dergelijke verhalen zou ik nooit beginnen aan het slikken van drugs.

Bespreking titel

De titel “Overdosis” kan verschillende betekenissen hebben. De meest voor de hand liggende betekenis, wijst erop dat een overdosis aan alcohol en drugs problemen veroorzaakt. Zoals Sanne, het meisje dat eerst dronken is gevoerd en dan verkracht is, en Idde, een jongen die gestorven is aan een giftige xtc pil, hebben ondervonden.

Een tweede betekenis zou kunnen zijn dat de titel een waarschuwing inhoud. Een overdosis aan alles brengt problemen mee, te veel is te veel. En dit is waarschijnlijk ook de bedoeling van de auteur om duidelijk te maken dat alles amusant is, maar met maten. Bijvoorbeeld Stijn die altijd naar seks verlangt en hier zelfs mensen voor verkracht om zijn zin te krijgen. Tegen het einde van het verhaal komt hij in de gevangenis terecht. Alle personages in dit boek komen door een overdosis van alles en nog wat in de ellende.

Bespreking einde van het boek

Dit boek heeft een verrassend en gesloten einde. Dit komt misschien niet zo veel voor bij romans. Maar met dit einde blijft het boek tot de laatste pagina spannend. De eerste pagina’s in het boek gaan over het einde, maar door die te lezen weet je eigenlijk nog niets van het verhaal en wil je blijven doorlezen. Op het einde van het boek lees je dan het vervolg van die eerste twee pagina’s. Tijdens het lezen van dit boek word je zo meegesleept door het verhaal dat je die 400 pagina’s op geen tijd hebt gelezen. Het einde was in een zekere zin ook ietwat voorspelbaar, omdat je gewoon wist dat de vijanden van de vriendengroep in de gevangenis zouden belanden.

Twee fragmenten uit het verhaal die mij het meeste raken

Ik heb voor dit fragment gekozen, omdat het spannend is. Je wordt tegelijk een beetje zenuwachtig tijdens het lezen van deze alinea, omdat Gopal niet zeker weet wat hij moet doen. Ik heb nog voor dit stuk gekozen, omdat ik ook soms zenuwachtig ben en niet weet welke beslissingen ik moet nemen. Als ik dan uiteindelijk heb gekozen is het te laat of heb ik al meteen spijt van mijn beslissing. Zo zag ik mijzelf enigszins in het verhaal.

Dit tweede fragment spreekt mij enorm aan, omdat je zo de gedachten van de tweelingzus, Emma, kunt volgen. In deze alinea verplaats je je direct in haar wereld en kun je stap voor stap voor ogen halen aan wat zij denkt. En haar reactie inbeelden of bedenken.

Info over het boek

Titel: Overdosis
Auteur: Helen Vreeswijk